Esiintymispelko oli tuttu kaveri.
Pahin esimerkki oli afriikan auringon alla, missä jouduin näyttelemään kollegaani jossain arvausleikissä.
Muka juoksin auton perässä ja nauroin.
En edes käsittänyt, miten ihmeessä tuo osa sopi ihmiseen jota minun piti näytellä. Ja sitten vielä koko osa jännitti karmeasti.
En tietenkään onnistunut.

Sillä pienellä oli moniakin surkeita näytelmiä.
Kerran se pieni voitti runonkirjoituskilpailun, ja sen pienen piti seisoa ison joukon ihmisiä edessä lausumassa runoaan.
Vaikka se pieni osasi sanansa ulkoa, tiesi mitä oli kirjoitanut, niin koko lausunta meni takelteluksi.
Häpeä.

Meni kauan ennen kuin siedin opetustilanteita, joissa seisoin väen edessä ja opetin heille asioita. Jännitys oli kova, mutta olin silloin jo oppinut olemaan siinä edessä, unohtamaan muut ja puhumaan.
Vähän jopa minulle tuli hyvä olo olla siinä edessä.
Aivan kuin olisi saanut pientä nautintoa kaikkien silmien alla olemisesta.
Jotkut varmasti saavatkin.
Minä en.

Olen tottunut olemaan varmoissa.
Olen tottunut olemaan piilossa.
Olen tottunut olemaan ei kukaan.

Tottumuksia ei hevillä menetettä. Ne ovat parhaita kavereita.
Eiväthän supersankaritkaan paistattele parrasvaloissa, vaan työskentelevät varjoissa.
Ainakin suurin osa.
Poikkeukset vahvistavat sääntöjä.

Mutta minusta olisi kiva näytellä.
Minusta olisi kiva lukea sanoja.
Minusta olisi kiva oppia sanoja ulkoa.
Minusta olisi kiva olla näyttämöllä ja osoittaa olevani jotain.

Minusta olisi kiva näytellä.

Jos pelot saisi ajettua sielusta erilleen.
Jos pelot olisivat vain pahaa unta jossain painajaisten perukoilla.

Niin silloin minä olisin taitava näyttelijä, joka kirjoittaisi pitkiä tarinoita ja saisi kunniaa kummastakin.
Se pieni näytteli usein kellarin teatterissa, jossa näyttämönä olivat portaat.
Kun lampun päälle laittoin punaisen lakanan, niin oltiin autiomaassa.
Kun mielikuvitusta käytti, niin lavasteet olivat turhia.

Silloinkin pelkoa oli, mutta ei niin pahaa.
Tai...
Ehkä muisto vain kultaa todellisuuden.
Ehkä sydän löi ja mieli takelteli.
Ehkä asia kuitenkin oli niin.