Parasta maailmassa?
Oma tekoinen leipä!
Hiivaa ja jauhoja ja vettä.
Hiivaa 25 g.
Jauhoja 900 g
vettä noin 6 dl.

Siinä se on ihana resepti, jota muuntamalla saa maailman parasta leipää.
Puulämmitteinen leivinuuni taikoo siitä herkkua. Se maistuu suussa paremmalta kuin kauppojen herkut.
Olen ylpeä.

Kauan sitten - kun maailma oli vielä nuori - tämä olento kulki hetken leipomon käytäviä. Olin lapsellinen harjoittelijapoika, jolla ei ollut alan kokemusta lainkaan. Kiva paikka! Paitsi osasto, missä tehtiin viinereitä.
Viiksekäs nuori mies, joka moitti pientä olentoa aina. Eihän se osannut, mutta sille olisi voinut opettaa muuten kuin haukkumalla. Olento oli saanut kuulla niin paljon haukuntaa. Se ei ollut reilua enää.

Maistan leipääni ja sitä ei voi haukkua. Muistan viiksekkään miehen ilmeen, kun leipomo meni konkurssiin ja hänet ajettettiin pois viinerihuoneesta. Minä lähdin muualle opiskelemaan, mutta toivoin sydämessäni, että  mies ei enää olisi ilkeä muille kuin minulle. Ehkä hänestä tuli myöhemmin aikuinen? Siellä jossain minne päätyikään viinerihuoneen jälkeen.

Minä osaan! Leipä on parempi kuin viineri. Paljon parempi.