Kruger puisto, Etelä-Afriikka.
Olin keskellä puistoa. Yhdellä alueen aidatuista turistimökkialueista. Tämä oli niistä suurin. Karavaanareita ja rivitalomaisia turistien asumispisteitä. Laadukasta.
Olin kaupassa. Muutama päivä aikaisemmin olin ollut maassa, missä nykyaikaisuus oli vain haavekuva. Kohta palaisin samaan maahan, mutta tässä kaupassa seisoessani, minulla oli tunne, että olin eksynyt kokonaan mantereesta.
Nykyaikainen kauppa.
Pakastealtaasta jäätelöä.
En ollut kuukausiin nähnyt jäätelöä, varsinkaan teollisesti pakattua englantilaista jäätelöä.
Minulla oli suorastaan tunne, että näin unta.
Olin eksyksissä ja seisoin jossain kotipuolen kaupassa.
Oikea kulttuurishokki kaiken kokemani jälkeen.

Ostin jäätelön.
Ihan pakko oli ostaa, koska olin kuukausia unelmoinut sellaisesta. Varsinkin sadekauden kuumina päivinä, kun kuumus oli läkähdyttää hengen pois pieneltä.

Minulla oli jemmassa pankkikortti, jossa oli Visa. Näin ihmeen lähellä kauppaa.
Se oli PANKKIAUTOMAATTI!
Voisinko nostaa visan avulla kaukaisesta kotimaastani pankkitililtä rahaa.
Huisa ajatus.
Piti kokeilla.
Automaatilla.
Kortti sisään.
Automaatti ilmoitti, että tunnusluku oli oikea. Surisi.
Häiriö.
Mikä ihmeen häiriö.
Yritin pari kertaa. Paikalle tuli jo paikallinen tyyppi, joka kysyi:" Ongelmia?"
Selitin että yritin nostaa visalla rahaa ja kone meni häiriöön sen jälkeen, kun tunnusluku oli kelvannut.
Tujotimme yhdessä konetta.
Paikallinen kysyi:" Oletko myöntänyt kotimaassasi luvan käyttöön? Mistä päin olet?"
Oli selvää, että olin jostain muualta kuin Etelä-Afriikasta? No tietenkin oli. En puhunut afrikanssia ja englantinkin oli pahasti murteelista.
" Mmm," vastasin, " olen kyllä käyttänyt sitä ulkomailla," mietin, " Mutta en koskaan afriikassa."
" Ehkä se johtuu siitä," paikallinen ehdotti.
Ehkä.
Olikin ollut unelmaa saada ylimääräistä valuttaa käyttöön täällä kaukana.
Unelmilla on tapana sortua.
Mutta!
Olin Kruger puistossa. Ei täällä joka päivä sentään käyty.
Ja olin syönyt jäätelöä.
Päivä oli hyvin onnistunut. Pikku takaisku sinne tai tänne.
Ei haittaa.
Aurinkoon vain ja eläimiä katsomaan!